Thursday 15 March 2012

Buat sahabat2 yg masih di hati


Salam semua,, keif kum?? Harap2 sme sihat.. lama sangat saya menyepi dri blogging, maklumlah, xde idea n mood nk mnulis, tmbahan dgn kekangan2 yg xdpt dielakkan.. hidup ini mmg pnuh dgn ujian.. pejam celik, pejam celik, rpenye saya dh melangkah ke fasal thani, or second semester utk tahun pertama pengajian di universiti yarmouk ni. Terasa baru semalam menjejakkan kaki di bumi jordan. Masa bgitu pantas.

Masih terngiang2 suara dr Adnan Khototobah di qa3ah 201 kuliah syari3ah yg mengajar subjek madkhal ila dakwah mse first sem haritu. Xlupa juga, dr Ruwaidah yg mengajar account. Yg paling dirindui, dr Alaa dan dr Rijan yg cantik jelita tu, xjemu2 mencurahkan ilmu di markaz lughoh kpd smua warga malizi, yg bru mengenali bahasa Al-quran ini. Semua itu hanya tinggal nostalgia. Saat itu, terasa sperti masih kanak2 yg mkn suap lgi.. belajar main2 jer, gi kelas lambat, yg pling terok, ponteng kelas, tpi bersebab lar, jgn contohi saya ye!

Berbekalkan mua3addal yg x seberapa, kaki ini melangkah ke semester yg ke seterusnya. Apabila melangkah ke fasal thani ni, bru terasa sprti mahasiswa universiti. Dengan menggalas 6 madah di kuliah, beban pelajaran dan imtihan itu semakin terasa. Jadi, saya x boleh leka lagi. Baru seminggu yg lepas shj saya sudah selesai menduduki imtihan bagi 4 madah yg pertama. Markah pun sudah diterima. Ada juga yg agak mengecewakan. Kadang kala, beban yg dipikul ini terasa di luar kemampuan diri ini.. Astaghfirullah.. Allah tidak menguji hambaNya di luar kemampuan, sebenarnya. Tetapi amat pahit utk menelan ujian yg realiti ini..

Hurmm.. so, saya seru kpd sahabat2 sekalian, especially, yg sahabat2 kt Malaysia yg sntiasa dirindui.. agar doakan diri ini kuat menghadapi kehidupan yg mncabar.. semoga kalian juga dikurniakan kemudahan dalam setiap urusan kehidupan. by the way, fasal ni saya ambil 6 madah yg merangkumi:

  •          Madkhal ila Al-aqidah
  •     Madkhal ila At-tasyri3
  •     Ulum Al-quran 
  •          Bahasa inggeris
  •     Bahasa arab
  •     Macroeconomics
Miss u all...! ^^

No comments:

Post a Comment