Sunday 18 March 2012

Kita bersama bernaung di bawah lembayung islam yang satu


Assalamualaikum..
Hari ni rasa nak kongsi sesuatu buat sahabat2 pembaca.. sesuatu yg saya rasa bermakna buat diri saya dan iktibarnya boleh diambil oleh semua..
em, kita akui, bahawa apabila kita berpijak di bumi yg agak asing ni, terasa seperti kita keseorangan dan seolah2 tiada insan yg sudi menghulurkan tangan menyambut tangan ini yg melambai2 mmerlukan sebuah pertolongan. Terasa kerdil apabila berdiri di celah2 orang berlainan bangsa dgn kita, dengan kekuatan mereka dari sudut kuantiti dan keupayaan fizikal, terasa diri ini benar2 tenggelam jauh di dasarnya.
Namun, suatu saat, timbul rasa kagum terhadap insan yg berbangsa arab yg sudi menyambut tangan yg terkapai2 ini. Seolah2 ia memahami bicara hati ini. Alhamdulillah..
Hurrmm.. nak citer nye, saya ada kenalan seorang arab ni, dia sgt baik. Masih igt lagi, first time berkenalan dgn dia. Waktu tu, kali pertama saya masuk kuliah Syari3ah, ambil madah Madkhal ila Dakwah. Masuk je kelas, pasang telinga n dengar lecture dalam bahasa arab ammi. Satu kalimah pun xmmpu tangkap. Teruknya.. sangat tertekan bila tengok org2 arab gelak2 klu dr buat lawak. Tapi, aku xpaham! Sedihnyer.. ><
Tapi, kawan saya tu sgt memahami.. setiap kali dia tengok saya cam bengong2 ckit, xpaham, dia terus translate dgn bhasa arab fushah. Terima kasih yg xterhingga buat dirinya. Sejak first time kenal dia, saya bertambah yakin untuk belajar subjek yg agak susah ni. Setiap kali kelas, dia akan pastikan tempat duduk di sebelahnya kosong, itu lah tempat saya! Terharunya.. *.*
Dia banyak bantu saya sama ada mse dalam kelas or luar kelas, terutama dlm subjek Dakwah ni. Melalui dirinya juga saya mula mengenali budi bahasa dan budaya orang arab.
Hhhmm… tapi tu masa first sem haritu, skrg dah masuk second sem, sgt jarang jumpa dia. Memang tak jumpa pun.. rasa rindu tiba2 bertamu. Suatu malam, telefon saya berdering, terasa rindu terubat seketika, mendengar suaranya, perbualan kami tidak lebih drpd bertanya khabar dan berkongsi perkembangan kini tentang diri masing2. Bahagia nya!
Bertambah bahagia, apabila dia mengajak untuk berjumpa. Pertemuan kami di bawah rimbunan pohon di sekitar kuliah Syariah itu hanya berlangsung beberapa minit sahaja lantaran urusan saya yg xdapat dielakkan. Namun rindu itu terubat.. kalamnya yang terpahat di hati adalah, ‘kita sesama islam, sama ada melayu ke, arab ke, itu tiada beza. ia bukan satu halangan untuk kita berukhuwah kerana kita perpegang pada aqidah yg satu’. Ya, kita bersama bernaung di bawah lembayung islam yg satu.
Saya mula mengagumi insan berbangsa arab, setelah mengenali dan menjalin ukhuwah dengan seorang sahabat ini, yg hanya kukenali sebagai Bayan.


No comments:

Post a Comment